- Stále patří mezi SUV kde „S“ znamená sportovní
- Elektřina pomáhá spalovacímu motoru v práci
- Podvozek a pohon všech kol fungují příkladně
- Bezpečnostní systémy jsou na vysoké úrovni
- Kabina si nezadá s prémiovějšími vozy vyšších tříd
- Jízdní vlastnosti
- Zpracování
- Prostornost
- Bohatá výbava
- Specifické pohonné ústrojí
- Cena v top výbavě
Když se ohlédnete za posledními 30 lety automobilky Subaru, uvidíte neuvěřitelný příběh na začátku malé značky vyrábějící originální, kvalitní, ale celkem bizarní hranatá auta. Přes první Legacy, které jednak vnímání značky posunulo do úplně jiné kategorie a také přineslo první úspěchy v motorsportu, Imprezu, která se stala ikonou všech milovníků drsné jízdy a ve zmíněném motorsportu nahradila na špici dosud nejúspěšnější Lancii a Toyotu a pak modely Forester a Outback, které spoluvytvořily nyní tak populární třídu SUV. Od onoho prvního Legacy se poznávacím znamením značky staly především tři věci. Motory typu boxer s protiběžnými písty, symetrický pohon čtyř kol a díky preciznímu ovládání jasné zaměření na řidiče. A i když se v průběhu dalších let hodně jednotlivostí měnilo, ony tři poznávací atributy značce zůstaly. Dokonce ani montáž hybridního ústrojí neznamenala ústup od byť jediné z nich. Přestože se jedná spíš o mild-hybrid.
I když je koncepce pořád stejná a elektromotor se logicky zařadil mezi benzínový dvoulitr a bezestupňovou převodovku. Díky přidané spojce na výstupu z převodovky je možné odpojit celý agregát od kol a silou spalovacího motoru pouze dobíjet baterii (která má pro mild-hybrid napětí neobvyklých 118 voltů), naopak při rozpojení spojky mezi motorem a zbytkem soustrojí je Forester schopný (teoreticky) jet pouze na elektřinu. Vzhledem k výkonu elektromotoru pouhých 12,3 kW se jedná opravdu o víceméně teoretickou možnost.
Mně se to za celou dobu testu dařilo naprosto minimálně, v podstatě třeba při jízdě rychlostí 40 km/h (v elektrickém režimu maximální rychlost) z mírného kopce po dokonalém asfaltu bez sebemenších zatáček. Dojezd pouze na elektřinu je prý až 1,6 km. Celkové parametry agregátu jsou 110 kW/194 Nm, pocitově je ovšem elektrifikovaná varianta příjemnější, než emisemi přiškrcený a variátorem ponížený čistě benzínový předchůdce.
Ovšem hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h, která činí 11,8 s, napoví, že předjíždění není ve Foresteru snadná disciplína ani s elektrodopingem. Bohužel oslnivá není ani spotřeba, která se pohybuje kolem 10l a i když Subaru deklaruje snížení až o 11% proti čistě fosilní verzi, pořád je to vzhledem k parametrům agregátu hodně.
V naprostém kontrastu s tím je pak chování auta a hlavně schopnost maskovat hodně nadstandardních 220 mm světlé výšky, minimálně 1727 kg hmotnosti a rozměry odpovídající kategorii auta. Stejně jako u všech nejnovějších Subaru, které jsem testoval, má i Forester nevídanou schopnost řešit nenásilně i hodně krizové situace. Konstruktérům se podvozek povedlo naladit tak, že je tak akorát citlivý, ale ne přecitlivělý, ideálně pohodlný, ale ne rozměklý, od kol dostáváte přesně tolik informací, kolik potřebujete, ale ne tolik, aby to méně zkušené řidiče děsilo.
Z hlediska podvozku tak Forester stále plní to, co od Subaru zákazníci očekávají už na začátku zmíněných 30 let. Jako bonus k tomu pak přidává docela obstojné schopnosti v terénu, navíc posílené o režim X-Mode, který mimo jiných věcí ovlivňuje i chování elektromotoru. Zatímco při běžné jízdě se připojuje až po rozjetí, při aktivaci X-Mode zabírá hned od začátku.
Vedle změny motorizace přinesl modelový rok 2020 i další změny. Auto narostlo do délky a do šířky, naopak ztratilo 5 mm na výšce, zvenku například upravenou přední masku a zadní světla, zevnitř přibyla především funkce vnitřní kamery hlídající (a rozpoznávající) řidiče. Ta má na starost jednak varování při nepozornosti nebo únavě a zároveň umí rozeznat uložený obličej a podle něj nastavit sedačky a zrcátka.
Konkrétně se jedná o zvýšení pevnosti v ohybu o 100% a v krutu o 40%, a to jsou přesně ta čísla, díky kterým auto působí tak jistě a ovladatelně a přitom podvozek nemusí být prkenný ve stylu X5. S výrazně pevnější karoserií samozřejmě souvisí dalsí zvýšení pasivní bezpečnosti, přičemž v této oblasti se pracovalo i jinde, než na karoserii. Za zmínku stojí spojovací hřídel mezi převodovkou a zadním diferenciálem, která se při nárazu dokáže zkrátit o 105 mm a pohltí tak další část energie.
Kladné body sbírá nový Forester i za pracoviště řidiče. Pokud Subaru znáte, všechny ovládací prvky vám budou povědomé, pokud ne, rychle si na ně zvyknete. A to platí jak pro hromadu tlačítek na volantu i pod ním, tak pro infotainment, nad ním umístěný informační displej a ovládání topení/klimatizace. Zároveň je palubní deska a interiér celkově pojatý dost luxusně a rozhodně kvalitně zpracovaný. A nešetřilo se ani na použitých materiálech.
Subaru nabízí Forestera ve čtyřech verzích výbavy, od nejlevnější za 900 tisíc korun (ale už i ta má poměrně obsáhlý seznam položek, za které si u jiných značek budete muset připlácet), až po nejvyšší, která vyjde na 1 130 000 Kč a do té patřilo i námi testované auto.
I když by se mohlo zvenku zdát, že se v rámci mezigeneračního posunu změnilo jen chromování masky, skutečnost je taková, že se v hodně věcech jedná o úplně nové auto, a přes stížnosti kvůli pronikání zbytečných hlídačů řidiče i do tak řidičské značky, jako je právě Subaru, je jasné, že automobilka své zákazníky dobře zná. Před 20 lety většina majitelů Imprezy GT a později STI svoje auta dostávala docela často na limit a využívala jejich potenciál naplno. Současná Subaru v sobě tuto DNA pořád mají, ale dnešní majitelé této značky nechtějí dokonalý podvozek, aby jezdili stále na hraně, ale aby měli dostatečnou rezervu v případě nějakého problému. Poslední generace Forsteru jim to splňuje na sto procent.
- Pohon: automatická převodovka, pohon všech kol
- Výkon: od 110 kW/150 k
- Zavazadelník: 509/1179 l
- Spotřeba: 6,7 l/100 km
- Cena: od 900.000 Kč