Nemůžete ráno nastartovat? Tak to vás asi zradil akumulátor, který jste utrápili krátkými cestami, kdy se nestačil dobíjet. Nebo už prostě dorazil na konec své životnosti, v moderních autech se systémy start/stop a s variabilní účinností alternátorů stejně více než tři roky baterie nevydrží. Takže co teď? Roztlačování už odzvonilo. Moderní auto už stejně ani roztlačovat nesmíte, což se dočtete v každém návodu k obsluze. Přesto je stále ještě jedna cesta, jak auto nastartovat, i když nechce s prvním mrazem chytnout.

 

Co potřebujete?

 

Kvalitní (ale opravdu kvalitní) startovací kabely
Druhé auto
Návod k obsluze
15 minut trpělivosti
Trochu štěstí

 

Jaký je správný postup?

Otevřte své auto. Povypínejte rychle všechny lampičky a jiné spotřebiče, které odebírají proud. Zatím nestartujte, nezapínejte zapalování. Otevřte kapotu. Nyní přistavte auto, s jehož pomocí budete to vaše startovat. Nechte jeho motor běžet a vypněte všechno, co odebírá proud, tedy světla, mlhovky, vyhřívání sedadel a tak podobně. Podívejte se do návodu k obsluze vašeho auta, kde máte (nejčastěji vpředu pod kapotou) umístěné body pro připojení pomocných kabelů.

 

Video: Novou Škodu Octavia IV poslali proti zdi. Jak je bezpečná?

 

A teď samotné zapojení. Nejprve začínáme plusovým kabelem, nejčastěji je červený. Nejprve ho připojte na + vašeho auta, které nechce chytit. Buď přímo na akumulátor nebo na označené místo v motorovém prostoru. Následně druhý konec téhož plusového kabelu připojte na kladný pól akumulátoru auta, s jehož pomocí startujete.

 

Nyní vezměte druhý mínusový kabel, nejčastěji je černý (ale může být třeba i modrý). Jeden konec připojte na záporný pól akumulátoru nastartovaného auta, s jehož pomocí startujete. Druhý konec pak připojte na ukostření v motorovém prostoru vašeho auta. Bývá to vytrčený a označený neizolovaný kolík na bloku motoru, případně karoserii. Nelekněte se, zajiskří to.

 

Takhle nechte obě auta chvíli zapojená a u druhého stále nechte motor běžet na volnoběh. Po pár minutách můžete zkusit vaše auto nastartovat. Pokud chytlo, odpojujte kabely v obráceném pořadí od konce, takže neprve odpojte ukostření mínusového kabelu, pak mínus z baterky pomocného auta, následně plus druhého kabelu z baterie pomocného auta a pak až plus z vaší baterie. Své auto nevypínejte, nechte motor běžet a ujeďte s ním delší cestu, aspoň 30 km, ať se akumulátor dobíjí. Nezapínejte zbytné spotřebiče.

 

Jak se starat o akumulátor?

 

Akumulátor nejvíce trpí ve vysokých letních teplotách, ale teprve mrazy ukážou, v jakém je stavu, protože promrzlý motor vyžaduje mnohem více proudu, aby se vůbec otočil. V zimě je také požadován jeho větší odběr, protože vyhříváte okna, topíte si do sedadel… A auto pak musí hodně jezdit, aby se stačila autobaterie dobíjet. Pokud jezdíte jen velmi krátké trasy, baterie se snadno za pár dní vybije a ráno už nenastartujete.

 

Proto omezte velmi krátké trasy (nebo aspoň jednou týdně podnikněte delší cestu, ať se autobaterie dobije), případně při krátkých přískocích nepoužívejte tolik vyhřívání sedadel, oken, volantu a podobně. Vypněte systém start/stop a nechávejte motor při krátkém stání běžet na volnoběh. Pokud auto na delší dobu (více než pár týdnů) odstavíte, napojte baterii na tzv. udržovací nabíječku. Pokud to nejde (například stojíte na sídlišti a nemáte prodlužovačku), vyjměte baterii z auta a odneste ji domu, kde ji zapojte do udržovací nabíječky.

 

Škoda Octavia IV: Všechny pojedou přes 200 km/h + informace o motorech

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!