Informace o nové generaci Škody Octavia se dostávaly na veřejnost postupně a automobilka sama před časem zveřejnila první důležitá fakta. Už tak víme všechno důležité o motorech a vlastně se jen čekalo na podrobnější technické specifikace, rozsah výbavy a především české ceny. Už teď se ale lidé ptají na spoustu věcí, tak si pojďme nejčastější otázky zodpovědět. Tedy, aspoň ty, na které odpověď známe.

 

1. Fuj! Co tam dělá tan volant?

Chápeme, že nezvyklý dvouramenný volant vyvolal dost kontroverze, ale podobné řešení má třeba značka Mini nebo Mercedes-Benz. Základní verze Škody Octavia IV sice nebudou mít volant tak zdobený a multifunkční (zajímavostí je u multifunkčního volantu zcela nové řešení ovladačů pro telefon, rádio, tempomat a palubní počítač), ale za příplatek půjde objednat tradiční tříramenný sportovní volant.

 

Řešení s dvouramenným volantem je možná nezvyklé, ale nevypadá to, že by mělo negativně ovlivnit funkci. Navíc v minulosti byly dvouramenné volanty zcela běžné, naposled ho měla třeba Felicia

 

2. Není to jen větší facelift?

Ne. Jedná se o zcela nové auto a dokonce i modulární koncernová platforma MQB byla zásadně přepracována, takže byste ji nemohli na starší Octavii použít. A obráceně byste nemohli novou Octavii postavit na té staré. To, že si Octavia ponechala mezigeneračně stejný rozvor, je vlastně jen náhoda. Výrobce nechtěl udělat auto zbytečně větší. Také motory jsou zcela nové, i když možná mají podobné parametry a stejná obchodní označení. Nové jsou rovněž převodovky a asistenční a bezpečnostní systémy. Octavia od minulé generace převezme jen velmi málo prvků a především takové, které nejsou vidět.

 

3. Bude pořád s dieselem?

Ano, Škoda nabídne minimálně tři verze nové generace turbodieselu 2.0 TDI Evo, který už se prosazuje třeba v Audi a u VW. Základní provedení bude mít výkon 81 kW a manuál, silnější 110 kW a vrcholná verze se dvěma turby bude mít přes 147 kW. K dieselům půjde objednat i čtyřkolka a dvouspojkový automat s novým elektronickým voličem. Diesely samozřejmě plní aktuální emisní normy a už se neobejdou bez dolévání aditiva AdBlue právě kvůli snížení emisní oxidů dusíku. Aspoň že Škoda doplnila diesely o větší tankovací hrdlo AdBlue, takže budete moci rychle použít i stojan s močovinou pro nákladní auta.

 

Škoda Octavia IV: Všechny pojedou přes 200 km/h + informace o motorech

 

4. Co ty asistenční systémy? To jako pojede sama?

I nová Octavia bude vybavena asistentem pro jízdu v pruzích (dostane za něj vyšší hodnocení v Euro NCAP), adaptivním tempomatem a spoustou dalších moderních bezpečnostních a asitečních systémů. Ovšem zcela bez řidiče se ještě neobejde. Samořízení v pokročilé fázi je zatím vyhrazeno luxusním značkám koncernu VW (v koloně umí zcela samo jezdit jen Audi A8 do 60 km/h) a u Škody si musíme počkat až někdy za rok 2025. Většímu rozšíření systémů autonomní jízdy navíc překáží současná legislativa. Takže Octavia sice bude sama zpomalovat a akcelerovat v koloně a cukne vám volantem, pokud nebudete dávat pozor, koukat do mobilu a zamíříte si to ze silnice. Ale úplně sama ještě nepojede. Nicméně kvůli rozsáhlým asistenčním systémům už bude mít i základní Octavia elektrický posilovač brzd a elektrickou ruční brzdu. Pokročilejší jízdní asistenty s funkcí samořízení v koloně očekáváme nejdříve s faceliftem za zhruba tři a půl roku.

 

5. Tohle já nepotřebuju. Budou dělat taky nějakou obyčejnou verzi?

Nadále zůstane v nabídce základní verze Active, která bude mít například ještě klasické analogové budíky před řidičem. Teprve vyšší verze dostanou multifunkční digitální přístrojový panel a možnost příplatku za head-up displej, který se v Octavii objevuje poprvé. V základu by měla být klimatizace, centrální zamykání a dotykový displej infotainmentu. Navíc jen základní verze tohoto infotainmentu, která nemá navigaci, nabídne ještě klasické otočné ovladače pro hlasitost a ladění rádia. Propojení telefonu bude fungovat ale i v úplně základním provedení a bude neustále online s vestavěnou SIM kartou. Vylepšené infotainmenty, asistenční systémy a internet dostanete za příplatek, případně ve vyšších výbavových stupních. Každopádně na přesné specifikace pro český trh se stále ještě čeká. Jinak v základu dostanete 16″ kola.

 

I přes pokročilé asistenty jízdy Octavia sama nepojede. Navíc plno toho bude za příplatek, případně ve vyšších výbavových stupních. Základní Octavia dostane jen to nejnutnější, aby si odnesla pět hvězdiček od Euro NCAP

 

6. A bude větší? A kolik v ní bude místa?

Rozvor zůstane stejný, Octavia je o trochu nižší, ale je širší a delší. Uvnitř zase tolik nenaroste, ale už současná třetí Octavia je prostorná více než dostatečně. Změnila se sedadla a vzadu má být díky jinému uložení sedadel v karoserii více prostoru na kolena. Očekáváme, že Octavia nabídne i díky sníženému aerodynamickému odporu lepší akustický a celkový komfort na palubě. Mobily si nabijete z až pěti zásuvek USB-C.

 

7. Odvezu tím ledničku, psa a nafukovacího žraloka?

Liftback má objem kufru 600 l, o 10 víc než minulá generace, Octavia Combi nabídne 640 litrů, tedy o 30 víc než minulý kombík. Pod modulární podlahou kufru bude místo na příplatkovou plnohodnotnou rezervu či dojezdové kolo. Kombi mohlo mít elektricky otevíratelné dveře kufru už nyní, ve čtvrté generaci se tento prvek dostane i do liftbacku. Zůstane funkce otevíraní kufru mávnutím nohy pod nárazníkem, která má být spolehlivější a diodou vám napoví, kde pod nárazníkem máte nohou zamávat.

 

Škoda Octavia IV je tady! Má silnější a větší motory, lepší světla a může být i jako hybrid

 

8. Kolik bude Octavia IV stát?

Ceny se dozvíme až na konci listopadu, ale podle posledních zpráv by se neměla cena proti současné generaci dramaticky zvyšovat. Očekáváme, že základní verze „cena od“ by se měla vejít do 420 000 Kč. Na slušně vybavenou Octavii s trochu lepším motorem ale budete určitě potřebovat přes půl milionu.

 

9. Nemám si radši rychle koupit poslední trojkovou Octavii?

V konfigurátoru už Octavia III není, objednat nejde a její výroba definitivně skončí na konci roku. Musíte tak zkusit štěstí u dealerů, kteří jistě budou mít dost skladových zásob za zajímavé ceny. Třeba taková Octavia 2.0 TDI Combi 4×4 by se teď mohla prodávat za moc pěkné peníze. Škoda bude ještě montovat Octavii III třeba v Rusku a Číně, ale výhradně pro místní trhy. Navíc se domníváme, že nový model bude prostě ve všem důležitém lepší. Spíše bychom tedy počkali na tuhle novou.

 

10. No tak jaká teda je a jak jezdí?

Tohle je jediná otázka, na kterou ještě neumíme odpovědět. Až se s ní pořádně svezeme, dojmy vám sdělíme.

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!