• Nová Škoda Octavia IV. generace se konečně představila

  • Pod kapotou může mít také hybridní pohon

  • Poprvé může mít head-up displej

  • Ve stropě najdete konektor USB pro dobíjení palubní kamery

  • Kufr verze Combi může mít objem až 640 litrů

 

Právě se díváte na příští nejprodávanější české auto. Škoda Octavia je na našem trhu dlouhodobý bestseller a nyní konečně přichází její čtvrtá generace. Automobilka vydávala informace s předstihem, ale i tak si pojďme tohle velice důležité auto podrobněji představit v samostatném článku také s oficiálními fotografiemi. Na nich sice tradičně vydíme našlapanou verzi, která se bude od lidových provedení na plecháčích ve specifikaci „cena již od…“ značně lišit, ale základní proporce se měnit nebudou. První se začne prodávat kombi, liftback dorazí na trh později.

 

Nejprve se bude prodávat kombi nové Octavie, liftback dorazí na trh o trochu později

 

V porovnání s třetí generací narostla délka vozu Škoda Octavia Combi čtvrté generace o 22 mm na 4689 mm. Šířka narostla o 15 mm na 1829 mm. Délka verze liftback je o 19 mm větší, když měří 4689 mm. Rozvor činí stejných 2686 mm jako u generace předchozí, ale to neznamená, že by měla auta stejný podvozek. Na Octavii si budete moci objednat kola o průměru až 19″, v základu jsou šestnáctky. Škoda se také chlubí součinitelem odporu vzduchu jen 0,24 u liftbacku a 0,26 u Combi, což jsou u značky rekordní hodnoty. To se projeví na lepší spotřebě a menším hluku uvnitř.

 

Ve výbavě se poprvé objevují úplně nové adaptivní full LED Matrix světlomety, které umí zcela samočině zhasínat jednotlivé svítící segmenty a tím bránit oslňování ostatních účastníků provozu i tehdy, když máte neustále zapnutá dálková světla. Přesto bude tahle zajímavost vyhrazena dražším verzím. Naopak základní výbava dostane klasické halogeny. V základu verze Active budou také jen analogové přístroje, multifunkční digitální panel před řidičem bude až ve vyšší výbavě. Základní infotainment nemá navigaci, ale má otočné ovladače (nejsou na volantu), zatímco vyšší výbavy už mají jen dotykové nebo hlasové ovládání. Další velkou novinkou u Octavie je také třeba head-up displej s promítáním důležitých informací na čelní sklo před řidiče.

 

Základní diesel a vrcholný benzín mají větší objem

Základním pohonem bude benzinový tříválec 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k), nad ním bude čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). U verzí s automatem DSG s novou logikou řazení (místo mechanického voliče najdete v nové Octavii už jen elektronický ovladač) bude standardem mild-hybridní pohon s 48V pomocným startér/generátorem, jak jsme si to představili u nového Volkswagenu Golf. Verze s manuálním šestikvaltem budou v Octavii bez hybridu.

 

Škoda ukazuje novou Octavii Combi. Dostane dvoulitry TSI a TDI

 

Motor 1.5 TSI se bude prodávat také ve verzi na G-Tec, která umí krom benzinu jezdit na stlačený zemní plyn CNG. Má výkon 96 kW (130 k) a nové nádrže na plyn pojmou až 17,7 kg stlačeného zemního plynu. Na ten by měla ujet přes 500 km, ale reálně počítejte s dojezdem na plyn tak 350 km. S dojezdem pomůže ještě nouzová nádrž na 9 litru benzinu. Verze Octavia G-Tec na CNG bude dostupná jak s manuálem, tak s automatickou převodovkou DSG.

 

Zajímavostí je, že Škoda nasadí pod kapotu Octavie IV ještě objemnější motory než dřív. Vrátí se jednotka 2.0 TSI, která už na konci životního cyklu minulé Octavie nahradila jednotku 1.8 TSI. Dvoulitr tak nebude vyhrazen jen verzi RS. V civilním provedení tento motor nabídne výkon 140 kW (190 k), standardně bude mít nový automat DSG a pohon všech kol. Všechny benzinové verze pak mají filtr pevných částic. Verze RS dorazí příští rok a očekává se u ní výkon přes 180 kW (245 k).

 

Škoda moc dobře ví, že bez turbodieselů by to ještě nešlo. Octavia se bude prodávat s motorem 2.0 TDI ve verzích o výkonu 85 kW (115 k), 110 kW (150 k) a dokonce 147 kW (200 k), což bude historicky nejsilnější diesel v Octavii. Zmizel tak úplně menší čtyřválec 1.6 TDI, místo něj bude právě slabší verze dvoulitru. Dva silnější diesely lze mít s pohonem všech kol. Verze RS zřejmě dostane ještě silnější provedení tohoto dieselu. Ve hře je varianta s výkonem až 176 kW (240 k). Všechny diesely už musejí mít AdBlue, ale Škoda aspoň zákazníkům usnadní doplňování aditiva pomocí speciálního hrdla, které pojme i větší pistoli určenou pro nákladní auta. To je dobrá zpráva.

 

Různé podvozky a několik hybridů

Octavia může mít až tři různé podvozky. Vedle standardního lze mít podvozek pro horší cesty zvednutý o 15 mm, případně naopak sportovní podvozek snížený o 15 mm. Další možností je adaptivní podvozek DCC s elektronicky řízenými tlumiči, který u verzí bez hybridního pohonu snižuje Octavii o dalších 10 mm. Základní motorizace Octavie si opět ponechávají vzadu vlečenou nápravu, nezávislé zavěšení budou mít jen silnější motory a samozřejmě také čtyřkolky.

 

Octavii si také poprvé nabijete ze zásuvky. Plug-in hybrid bude mít elektrický dojezd 55 km

 

Později se v nabídce objeví také plug-in hybridní, tedy dobíjecí verze Octavie, která (podobně jako u Golfu, Passatu či Superbu) kombinuje motor 1.4 TSI s elektromotorem o celkovém výkonu 150 kW (204 k). Kompaktní 13kWh akumulátor plug-in hybridu bude stačit na tabulkový dojezd 55 km. V plánu je ještě výkonnější sportovní verze plug-in hybridu o výkonu až 180 kW (245 k). Jedinou menší nevýhodou je zmenšený objem kufru hybridu, ale není to nic dramatického. 450 litrů objemu u liftbacku a 490 l u kombi bude určitě stačit.

 

Spousta prostoru, větší kufry a chytrá řešení

Není náhodou, že se nejprve začne prodávat populární praktické kombi a liftback dorazí do prodeje až později. Právě díky českému trhu se Octavia drží v Evropě mezi nejprodávanějšími kombíky, ve své třídě je vůbec nejprodávanější ze všech kombíků. Kufr kombi v závislosti na výbavě se zvětšil až o 40 litrů na 640 litrů, liftback nabídne až 600 litrů. Samozřejmě půjdou sklopit zadní sedačky a Škoda zase připravila plno „simply clever“ řešení, například nový síťový program pro zavazadlový prostor.

 

U kombi se bude samočinně posouvat roletka kufru, elektrické ovládání pátých dveří včetně možnosti otevírání kufru zamáváním nohy pod zadním nárazníkem bude za příplatek k dispozici nově také pro liftback. Rozšíří se také možnosti dobíjení mobilů a různých přenosných zařízení. Octavia bude mít až 5 konektorů USB-C, nebude chybět možnost bezdrátového indukčního dobíjení a třeba v opěradlech sedadel budou praktické kapsy na mobilní telefony. Dokonce nebude chybět ani zásuvka USB ve stropě pro dobíjení autokamery, takže nebudete muset tahat kabel ke kameře celým autem. Můžete mít i zásuvku na 230V.

 

Za kolik?

To ještě nevíme. Škoda zveřejní ceny až na konci listopadu. Proslýchá se ale, že by se úplně základní verze měla vejít do 420 000 Kč.

 

Více podrobných informací najdete v přiložené TISKOVÉ ZPRÁVĚ

 

Líbil se Vám tento článek? Sdílejte jej!