Je to už pěkná řádka let, co jsem seděl poprvé za volantem elektrického auta, byl to Peugeot iOn. A tehdy jsem byl z vozu rozčarován, nefungoval tak, jak bych od auta čekal. Mezi tím jsem až o dneška vyzkoušel řadu dalších elektromobilů, a i když jezdily lépe a lépe, stále měly jednu chybu – vypadaly záměrně až příliš eko-friendly. Peugeot 208 e-GT je jiný. Vypadá i s elektrickým pohonem jako klasická 208čka se spalovacím agregátem a to je skvělé! Peugeote, palec nahoru, tohle se opravdu povedlo. Když chci jezdit v elektrickém autě, nechci, aby zvenku vypadalo, jak chabý pokus designera z padesátých let dvacátého století o auto z roku 2000, nechci, abych se uvnitř odíral o lněné textilie a dřevo recyklované ze švédského nábytku. Peugeot vypadá jako normální auto! A jezdí jako auto!
Je to opravdu zásadní, minimálně pro mne, a důležité, že elektrický Peugeot 208 vypadá jako normální 208, tedy 208 se spalovacím motorem. Přijde mi nevkusné, když elektromobil vypadá jako parodie na sci-fi křížená s hostelem pro vegany jenom proto, že jezdí na elektrický proud.
K autu samotnému, sedl jsem do vozu s plně nabitým akumulátorem a displej (k nerozeznání toho od displeje ve 208čce s naftovým či benzínovým motorem), mi slíbil dojezd 240 km. Po najetých čtyřiceti kilometrech dojezd spadl o cca 60 km. A to jsem auto nijak nešetřil. Poprvé v autě s elektrickým pohonem jsem neměl strach, že někde zůstanu viset, že druhý den ráno nenastartuji. Že musím denně nabíjet. Kdyby nic jiného, tak za tohle má Peugeot můj obdiv. Takže klobouk dolů už podruhé.
Super je, že i elektromobil díky Peugeotu slušnou výbavu a nejde o strohý kostitřas, v rámci testovaného exempláře jsem si užíval nejvyšší výbavu Allure rozšířenou o e-Allure Pack a GT Pack. Nevím přesně co komplet pakety obsahují, pro celkové info si asi mrkněte na web Peugeotu, ale myslím, že tady jsou mimo sofistikovanější přední světlomety s technologií LED, LED směrovky, sedmnáctipalcová kola, a kdesi cosi a tak dále. Nepřišel jsem na nic, co by mi v malém městském autě chybělo.
Rozhodně mi nechyběl výkon a točivý moment, přejdu.li pomal k hnací soustavě, ta bere sílu z Li-Ion baterií s celkovou kapacitou 50 kWh, přičemž výkon elektromotoru je 100 kW a točivý moment 260 Nm. Stačí zašlápnout pedál do podlahy a auto je s entusiasmem trhače asfaltu. Osm vteřin na stovku, maximálka je myslím o padesát kilometrů v hodině vyšší. Do města absolutně v klidu.
Znovu ven a znovu „okouknout“ auto. Pár rozdílů s ohledem na spalovací sourozence tady najdete, ale to jsou detaily, já bych dal ruku do ohně asi jen za absenci výfuku a plakety „e,“ jinak 208 vypadá dobře tak, jak ji známe od uvedení na trh. Uvnitř kabiny je to také „stará známá písnička,“ s odlišnostmi souvisejícím právě s elektrickým provozem, ale jinak, auto takové, jaké má být. S kabinou, která pojme pohodlně čtyři cestující, kufr (když nepočítám pohozené kabely pro nabíjení) dost velký na nákup či sportovní vybavení. Městského, tím myslím, že tašku na box, brusle či tenis naložíte, i pro dva, rogalo samozřejmě do auta nesložíte, ale Peugeot e-GT není primárně určen pro cesty daleko za hranice města.
Dojezd se sice reálně blíží za ideálních podmínek a s lehkou noho dvousetkilometrové hranici, ale logiku auto dává právě v městském prostředí. Elektrický Peugeot stojí od 810.000 Kč v základní výbavě a 895.000 Kč v maximální specifikaci a řešit finance asi nemá úplně cenu, ta je objektivně vyšší, stejně jako u elektromobilů jiných značek, a zda se technologie stane dostupnější, ukáže čas. Pokd bych měl ale sám za sebe o elektromobilu uvažovat (a neměl čistě teoreticky rozpočet na prémiovější Porsche), pak by asi jedinou volbou v rámci stávající nabídky byl právě Peugeot 208.